Thursday, May 12, 2011

Jawapan

Selamat pagi and Good Morning to all of you, yes.. jarang sekali anda melihat saya update blog ini sudah.. entahlah.. for the past few days.. my emotion terumbang ambing.. but the same times I'm blessed for what I'm doing.. Thank God for that.. I've seen His love and mercy.. so terdapat beberapa perubahan dari segi software pemikiran dalam diri saya... melihat sesuatu dari perspektif yang baru.. kali ini.. saya tak akan 'berharap dan serahkan segalanya kepadanya' oh.. oh salah cra itu.. dalam seminggu ini.. saya faham mengenai sesuatu.. iaitu.. rezeki.. kebahagian.. dan everything.. tidak datang jika hanya meminta.. seringkali kita dengar orang kata.. kita doa.. kita minta.. kita usaha.. yes usaha.. past itu yang orang tidak ngerti.. hahaha

saya telahpun mencuba membuka pintu kepada seseorang.. well, nampaknya red light.. hahaha.. so dengan optimisnya saya tutup balik.. dan kini fokus saya cuma satu.. iaitu pencapaian saya dalam perkara yang saya lakukan kini.. apa yang saya lakukan sekarang? nak kata tiada kelulusan.. eh ada.. I'm Graduate of Bachelor in Education (Hons), majoring in Mathematics.. sering kali saya terkapai kapai.. terhegeh hegeh pakai baju smart smart.. pergi jabatan itu.. sekolah ini.. institusi itu.. tak dapat.. orang kata, : "Sabar.. rezeki kamu belum lagi".. KOSONG.. itulah yang saya rasa sekarang.. beberapa hari yang lalu saya ada taip sesuatu di wall facebook saya.. mengenai spesifikasi perasaan, emosi yang wujud dalam minda saya.. rupa rupanya jawapannya KOSONG.. hahahaha.. dan saya temui apa yang menggembirakan saya kini..

Saya.. hidup mati tidak akan 'Betuai ka urang Bukai' ertinya saya tak akan hidup sebagai boneka.. jikalau saya tidak dapat Earn Money melalui pekerjaan.. then I'll Make Money.. sebelum saya tulis entry ini.. syukur kepada Tuhan kerana usaha saya sejak minggu lepas membuahkan hasil.. saya gunakan anugerah yang terdapat dalam diri saya.. so saya sekarang officially Freelancer dalam pelbagai hal.. terutamanya dalam servis pembuatan gambar.. membesarkan gambar kepada saiz A4.. edit gambar perkahwinan.. edit gambar latar belakang.. dan banyak lagi.. hasilnya? 2 minggu ini.. kalau dulu gaji bekerja di Nam Leong supermarket selaku Sales Assistant adlah RM450 ( sot jadi RM 370 atas sebab tertentu).. dan saya juga mengajar kelas tuition sendiri.. sangat fleksibel.. tak perlukan bantuan kerajaan pun.. sukahati merekalah nak upah guru US untuk mengajar English di disini.. tapi kan kita guna Queen English? dari England.. American English? ceh.. rosak..kerja saya sekarang angka tersebut boleh dicapai dalam masa seminggu lebih.. perkara ini.. bukanlah sesuatu yang dikatakan Nasib baik.. sebab segala hasil dan kebaikkan.. selin daripada berkatNya.. juga adalah kerana persediaan dan usaha keras kita.. kini saya percaya.. if you want to be successful.. you've got to make Big Risk, for a Big Gain..

Sekarang saya sering selidik mengenai sesuatu.. saya target dalam 2 atau 3 bulan ini.. saya tulis ini.. sebab ingin mencabar diri saya.. dan orang yang berfikiran ortodoks di sekeliling saya.. sekarang mereka rasa megah dan lebih kerana punya career.. ibarat si Arnab dengan Kura-kura.. saya masih ingat.. ketika saya ingin bermula.. mereka pandang sinis dan ketawa.. hanya segelintir rakan dan keluarga saya support.. In the End.. saya yang ketawa... heed and pay attention, my words.. are a matter of pride.. God Bless every those who Dream and Think Big..

Deideian
The One

3 comments for this post:

wynonakris said...

biasalah bila start business xda org support sbb dengki...bila kita dah kaya suma nak kawan dgn u nanti...jgn tkejut perempuan pun nak tekel u hahaha... gdluck in everything~ :)

Deideian said...

ya.. orang sebegitu tiada story yang menarik dalam hidup mereka berbanding mereka yang berani mengambil risiko hahahaha

IgatUS said...

Caiyo dd...aku yg sentiasa mengikuti perkembanganMu hahahaha...

Post a Comment

ah~ comment if you like this post, i would like to read your respond in order to create more exciting topics in future ehe...^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my team

BlogMalaysia.com

Miri Bloggers