Monday, June 28, 2010

Kisahku ketika muda dahulu kala ^^

hari ini hari isnin, the first time i post sumthing in BM, so okay lah... kite gune bahase ye? hmm.. ehem.. (batuk*), nama saya Deideian (julung kalinya diperkenalkenalkan setiap kali hendak mengepos sesuatu.. dan saya akan bercerita dengan anda mengenai kisah Sang Kancil dan Sang Buaya.. tersilap.. kisah benar, pendapat dan perkara2, kejadian ajaib+sedih+gembira+histeria dan semua benda yang kita consider Wow! Wah! yeke?? hah... benda camtulah..

Ok kita nakcerita pasal apa ya? pasal sayakah? erm.. lets begin with simple short story then we move to something bigger---> my life as University student ok?

Saya dilahirkan tanggal 15hb July 1986 di sebuah Pekan kecil yang bernama Simanggang atau nama Saintifiknya= Sri Aman.. so disini saya nak merapu sikit pasal camner parent saya leh sangkut antara satu sama lain.. kisahnya macam cerita hindustan you know? like this my dear; Ayahku ini Bujang Simanggang, berkelana dari satu tempat ke satu tempat dari Kkuching sampailah ke Miri, ( sbb dia kerja JKR la... itu pasal la).. setibanya di Miri, dia terlibat dlm kerja pembinaan bangunan Pelita ( neh bangunan putih yg ditengah2 pasar miri tuh~).. alkisahnya dia bertemulah ngan Ibuku di hari gawai.. ibu ku masa tu ader boy friend.. orang sama kampung bah.. cinta kampung.. entah camner ayat apa dia guna, last2 dapat jugak dia usha si Ibu ku nih.. so treng tereng~ lepas kahwin apa semua.. lahirlah si "Saya" yang cukup sifat dan sihat.. noktah..

Saya menyifatkan diri saya sebagai nomad.. sbb selalu pindah randah sejak kecil sbb ikut ayah bertukar tempat kerja.. thats why kalau pasal jadi budak baru dalam kelas memang aku nih terer.. (kejap aku kejap saya plak), berpindah dari Marudi pada 1995, masuk kelas darjah tinggal.. penuh budak cina.. cikugu suruh perkenalkan diri, so dialognya berbunyi "helo, saya baru disini, selamat berkenalan semua~" sambil mengorak senyuman yang paling mesra dapat ku buat padahal dihati berbunyi "cis, aku tegur korang, korang buat derk yek? siap korang nanti".. dan disitu saya temui salah seorang rakan yg akhirnya saya temui semula di Universiti sama tempat aku belajar.. Jeanice namanya.. lain kalilah cerita pasal dia.. kemudian 1997, pindah ke Batu Niah, uh.. musim jerebu tahap dewa.. kalau drive time tu pasti berdebu habis cermin kereta. tiada apa yg best boleh ku cerita disini melainkan menemui lebih ramai kawan dan pengalaman.. pengalaman kena sampuk pun ada.. ha itu nanti aku cerita..

pengalaman di SMK, well aku bersekolah di SMK Subis selama 5 tahun.. macam2 ragam baik disebabkan orang lain atau diriku sendiri ku jumpa.. time orentasi, aku dan kengkawan bersembunyi dibawah meja.. mengapa? sbb waktu tu time ragging.. mana2 student baru yg malang dipilih oleh pengawas kompom akan dimalukan di depan semua orang.. cis.. klu ini Amerika, kompom dah lama ku saman dia orang.. tapi kami orang hebat.. terlalu hebat sampai tak tahu kami perlu masuk kelas mana sbb dok asyik syok berteduh bawah meja.. yelah lepas ragging kitaorang disusun mengikut kelas masing2.. so aku n the gang main bedal ajer lah.. masuklah aku ke dalam kelas 1C.. bermulalah kehidupan aku sebagai prankster hihihaha... tapi x lah teruk sangat... sbb takut popular nanti kena report ngan Bapak plak.. habis ku kena tali pinggang..

Ada satu peristiwa yg aku x dapat lupakan iaitu sekitar februari 2002, kami empat sekawan.. aku, dixon, marlini, dan suti.. sebab udah boring yang tersangat.. maka bermainlah satu permainan yang bodoh iaitu "Jangan Bertegur", memang bodoh, peserta amazing race pun akan kalah klu celen kami orang.. dibahagi kepada dua team, team Jejaka rock ngan team gadis dangdut (oppss sorry).. mulanya adalah untuk suka2 aja, selepas berlalu seminggu dua, masing2 hanya tersenyum2 sebab syaratnya siapa yang tegur dulu kompom kalah.. apa hukumannya entah aku dah lupa.. tapi pertandingan brengsek ini berlangsung lebih dari beberapa bulan, so rasa dah jadi x best, setiap kali aku tersua mereka berdua.. rasa macam "Benci bilang Cinta", mcm Dimas yang nyampah tapi syok plak ngan Winda.. eh? ini crita indon ka apa? akhirnya aku nekad.. this tournament.. no prize no fight lah.. cadang nak tegur semula tapi susah la ngan Dixon nih x mau ngalah.. tibalah di hari apa ye? hari terbuka SMK Subis atau apa? ku hendaplah minah sorang nih.. dia tengah rajin kemas buku2 latihan, stok lebihan dari koperasi sekolah kot.. aku "tangkap" dia depan tangga.. ye lah dah dia nak lari aku tangkaplah.. and then aku cakap lah dialog sedih dan pilu ibarat cerita drama nangis meleleh kat dia (semalaman ku hafal skrip utk waktu tuh).. tapi minah ni buat muka seposen aje.. sambil jawab "ok ok.." dan berlalu tanpa kata.. and then the next day ada la perubahan.. marlini and suti dah dah bercakap ngan aku.. Dixon plak "fast & furious" ngan aku.. lantaklah.. nguar2.

dan sampai sekarang kami masih berhubung antara satu sama lain, klu ada masa lah~ rakan2 sekolah aku yg lain.. ada yg dah kawin.. ada yg nak kawin.. ada yg di oversea.. apu terer siot.. makan salji you~, ada yg dah mati.. contoh seperti dihempap pokok kayu balak (sob* sob*, budak tu lucu wo..), meninggal kerana kanser... and banyak lagi.. ah nanti aku ceritakan pasal hidupku selaku form 6 student in my next entry.. bah, calo beta!

0 comments for this post:

Post a Comment

ah~ comment if you like this post, i would like to read your respond in order to create more exciting topics in future ehe...^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my team

BlogMalaysia.com

Miri Bloggers